Squash

A saquashról

Az emberek évszázadok óta játszanak olyan ütős labdajátékokat, ahol a labdát vagy a falnak ütik, vagy oda-vissza adogatják egymásnak egy háló felett. A 19. Században rendkívül népszerűek voltak az ütős labdajátékok; ekkoriban született meg a rackets a londoni Flott Börtönben. Ez a börtönben kialakult játék később az iskolákban vált népszerűvé.
A fallabda, ezen iskolák egyikében, a londoni Harrow Schoolban alakult ki 1830 táján. A diákok, miközben arra vártak, hogy bemehessenek a rackets-pályára, egy kisebb teremben a falnak ütögettek egy gumilabdát. Később rájöttek, hogy puhább labdával sokkal változatosabbak az ütések, a játék pedig jóval nehezebb.
Az elnevezés, squash, angolul a következőket jelenti: szétlapít, összeprésel, valamint plattyan, tottyan - vagyis a puha labda "viselkedésére", az általa keltett hangeffektusra utal.
A squash-t - vagy magyarul: fallabdát - két játékos játssza egy 9,75 m hosszú és 6,4 m széles pályán. A játékosoknak az a céljuk, hogy hibára kényszerítsék az ellenfelüket és ezzel pontokat gyűjtsenek.
A labdamenetek során a labdának mindig előbb kell érnie a főfalat, minthogy lepattanna. A labda maximum egyet pattanhat a földre mielőtt a játékos beleüt, de a levegőben is lehet röptézni. A piros vonalakkal határolt összes falfelületet használni lehet arra, hogy a labdát visszajuttassuk a főfalra. Egy játékos akkor hibázik, ha a tinre üti a labdát; vagy ha a határvonalakon kívülre üti a labdát; vagy ha nem tud beleütni a labdába, mielőtt az másodszor is pattanna a padlón. Ha tehát ilyen hibára tudjuk kényszeríteni az ellenfelünket, mi nyerjük a labdamenetet, nekünk jár a pont.
A végső győzelmet általában az aratja, aki 3 szettet tud nyerni, de lehet két nyert szettig is játszani.

A fallabda élettani hatásai:

A fallabda az egyik legdinamikusabban fejlődő labdajáték. Szórakoztató élményt nyújtó hatása mellett különlegesen jó egészség megőrzési, illetve egészségfejlesztési hatással bír.

A mozgásanyaga ötvözi a dinamikus, gyors mozdulatokhoz szükséges gyorserőt, és a tartós mozgásokhoz nélkülözhetetlen állóképességi tulajdonságokat. Változatos improvizatív mozdulatsorai a mozgáskoordináció magasan fejlett szintjét követeli meg.

A fallabdázás azon sportágak közé tartozik, melyek esetében a sport szinte minden jótékony élettani, illetve egészségügyi hatása ötvözötten megjelenik.

A stressz eredetileg a szervezetnek az ingerekre adott nem specifikus válaszát jelölő orvosi szakkifejezés volt. Mai értelmében azonban jelentése nagyjából „folyamatos feszültség” vagy „tartós idegesség”, mely rendszerint egy vagy több állandó negatív ingerre adott tartós válaszreakció a szervezet részéről. A tartósan fennálló stressz akár komoly egészségkárosodást eredményezhet, mivel gyengíti a szervezet ellenálló képességét

A minimum heti két alkalommal végzett fallabdázás kimutathatóan javítja a közérzetet, ami a munkahelyi stressz levezetése által, illetve a szervezetben kiváltott élettani hatások által valósulnak meg.
A hetente 2-3 alkalommal végzett, rendszeres fallabdázás hosszú távon a szervezet anyagcsere folyamatait is serkenti, mely jobb közérzetet, gyorsabb regenerációs képességet eredményez. Az edzések hatására felgyorsult zsír- és szénhidrát anyagcsere a testsúlyszabályozásban is eredményes, ami az oly gyakori elhízás prevenciójában, vagy megszűntetésében adhat kezünkbe egy igen hatékony fegyvert. A fallabdázás a leginkább energiaigényes sportágak közé tartozik, így a fogyasztásban betöltött központi szerepe érthető. A változatos, szórakoztató, játékos edzések szinte észrevétlenül „apaszthatják” a zsírpárnákat, a szokásos szenvedések, kínlódások nélkül.

A fallabda az élettani hatások szempontjából a kerékpározáshoz, úszáshoz, labdajátékokhoz hasonlítható, melyek betegségekkel, fertőzésekkel szembeni ellenálló-képességünk fejlesztésében közismerten kiemelkedők. Az immunológiailag aktív anyagok (fehérvérsejtek, immunfehérjék, stb.) fokozott termelődése képezi e jó tulajdonságok kifejlődésének alapját. A fizikai terheléskor termelődő béta endorfin a kellemes közérzet kialakításának kémiai okozója, a fallabdázás során relatíve nagy mennyiségben termelődik, amely általános nyugtató, relaxáló hatású.

Mivel fallabdázás teremben, az időjárás viszontagságaitól függetlenül zajlik, ezért  nem nevezhető szezonális sportnak. Az év egész időtartamában, azonos körülmények között bonyolítható, ami sok megbetegedés elkerülését teszi lehetővé azoknak, akik erre hajlamosak.

A fallabdázás által megelőzhető betegségek:
  • Szívizom infarktus
  • Magas vérnyomás betegség
  • Elhízás betegség
  • Légző szervrendszeri betegségek
  • Stressz okozta bélrendszeri betegségek
  • Cukorbetegség
  • Depresszió
  • Gyakoribb fertőző betegségek
A rendszeres edzések hatására bekövetkező fejlődés a sportképességek területén (javuló erőnlét, kitartóképesség, jobb mozgáskoordináció, hajlékonyság, karcsúbb, vonzóbb testalkat) a sikeres teljesítmény nyújtotta örömöt okozza. A változások, mely a külső szemlélőnek is egyértelműen feltűnnek, pozitív visszajelzések sokaságát eredményezik, mely önbizalmat, egészséges magabiztosságot teremt.

A fallabda összetett kondícionális képességeket igénylő, az egészségmegőrzésben kiemelkedő, szórakoztató hatású sportág. Életkori határokat nem ismer, így férfiak, nők különböző életkorban űzhetik. A társasági élet területén kohéziós hatású, személyiségformáló, nevelő értékű.

Túlzás nélkül állítható, hogy a stresszes életet élő emberek számára elsőként választandó sportág.